Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Loes Fleuren - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Loes Fleuren - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Loes

02 Februari 2014 | Australië, Brisbane

Kia ora!

NZ, I love you! Het was echt genieten.
Ik denk niet dat ik in een blog kan beschrijven hoe cool het was, maar ik zal het proberen!

Maandagavond (6 januari) hebben Jessy en ik op het vliegveld van Brisbane geslapen.
Om 5u vertrok mijn vliegtuig naar Melbourne. In Melbourne moest ik overstappen, daar werd nog even getest of ik geen bommen in mijn tas en lichaam had zitten haha en toen in het vliegtuig naar Auckland. Nou, ze zeggen dat de douane in Australië streng is. Border security kan beter in NZ gaan filmen. Ik had aangegeven dat ik eten en schoenen? mee had. Dat moest ik uit mijn tas halen. De kaas, broodjes en schoenen (waar gelukkig geen modder onder zat) werden goedgekeurd haha. Mijn tas moest daarna nog door de scan en toen eindelijk, anderhalf uur later, mocht ik gaan. Op het vliegveld heb ik op Jessy gewacht en daarna zijn we naar het hostel gegaan. Slapen!
De volgende dag hebben we door Auckland gewandeld. Jessy ging naar een museum en ik heb gechilld in het park, zonder dat ik me zorgen hoefde te maken over dodelijke spinnen of slangen, heerlijk ;-) Daarna een heerlijk kriekje gedronken in een Belgisch café. Genieten!

Donderdag begon ons avontuur met Stray. Vanaf Auckland zijn we met de bus door heel NZ gaan touren!

Dag 1: Om 7.30u (feest) werden we opgehaald door de Stray bus.
We zijn naar Hahei beach gereden. Daar hebben we een wandeling gemaakt naar Catedrale cove. De zon scheen, maar opeens begon het te hagelen! De paden naar Cathedral cove waren veranderd in modder. Met slippers was het dus best avontuurlijk haha. Het strandje bij Cathedral cove was echt mooi! 's Avonds hebben we gebarbecued en daarna zijn we naar Hot water beach gegaan. Door een actieve vulkaan of zoiets kun je gaten graven in het zand en dan komt er heet (echt heet) water uit. Om 22u lag ik in bed, ik was echt k.o.

Dag 2: Vrijdag om 7.30u zouden we naar Raglan rijden, maar de bus was kapot. Dus we moesten wachten op een andere bus. Ideaaal want wij hebben nog even liggen zonnen op het strand van Hahei. Rond 13.30u was er een andere bus. Yeah! Een paar uur later, je gelooft het niet, reden we een auto aan. Haha wat een ellende. Gelukkig duurde dat allemaal niet lang. In het hostel in Raglan hebben we fish & chips gegeten en daarna wijntjes gedronken.

Dag 3: Zaterdag zijn we verder gereden naar een Maori huis in Mourea. De Maori's woonden al in NZ toen het door Europa ontdekt werd. Ze vertelden over hun cultuur en dansten voor ons. En 's avonds sliepen we met z'n allen in hun Wharenui (google maar even haha).

Dag 4: Vandaag gingen we naar andere Maori's en werden we nog even gefilmd voor Stray, joa zeker, we worden beroemd!

Dag 5: Maandag zijn we naar Blue duck station gegaan, een farm. Het was er echt mooi. Jessy, Tanja (een Duits meisje) en ik zijn daar gaan paardrijden, echt tof. Galopperen door de bergen!

Dag 6: Dinsdag moesten we om 5u! opstaan. We gingen de Tongariro alphine crossing doen, ze zeggen dat dit een van de mooiste wandelingen ter wereld is. Eerst werd iedereen zijn outfit gecontroleerd. Mijn Vans waren niet veilig haha dus ik moest wandelschoenen huren, en een hele mooie (not) regenjas. Het was een wandeling van 19,4 kilometer. Na een paar kilometer begon de hel al. Alleen maar trappen op, het was echt vreselijk. Het laatste stukje waren er geen trappen meer, je moest je vasthouden aan de rotsen. Scary canary! Maar het uitzicht wat we daarna hadden was eeecht mooi! De mooiste meren ooit, tussen de bergen. Daarna kwamen we nog langs een rokende vulkaan, heel cool om te zien. De laatste kilometers leken oneindig te duren. Mijn voeten en benen deden pijn en ik moest bijna huilen van de ellende haha. Zoiets heb ik nog nooit van mijn lichaam gevraagd. Maar het was het waard! Ohja, kennen jullie mt Doom uit Lord of the rings? Dat is daar opgenomen! Cool! Ik ga Lord of the rings toch maar eens kijken als ik terug kom.

Dag 7: Wellington! Ik was nog steeds k.o. van de Tongariro alphine crossing dus eigenlijk heb ik niet echt iets spannends gedaan. Alleen 's avonds beerpong en daarna gedanst in een discotheek. Als bejaarden liepen we terug naar het hostel, spierpijn!

Dag 8: Om 5.45u opgestaan om met de ferry naar Picton te gaan. In Picton bleek dat Jessy en ik niet op de lijst stonden, we moesten dus uit de bus en die reed verder zonder ons. Echt stom! Stray had een fout gemaakt. Gelukkig hebben we iets kunnen regelen. In Picton hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje. 's Avonds zijn we met de bus naar Nelson gegaan en daar hebben we geslapen.

Dag 9: We zijn met de bus naar Abel tasman gegaan en daar hebben we ons herenigd met de groep van Stray.
Abel tasman is mooi! We hebben op het strand gelegen en 's avonds wijntjes gedronken.

Dag 10: Zaterdag hebben we in Greymouth geslapen. Het landschap was zooo mooi! Aan de ene kant van de highway lag de zee en aan de andere kant tropisch regenwoud en bergen. In het hostel van Greymouth kreeg ik een whatsappje van thuis dat er een Australische boete binnen gekomen was. 4 kilometer per uur te hard gereden, $180. Godsamme nag. Ze zijn gek geworden in Australië. De rest van de avond was ik chagrijnig haha.

Dag 11 & 12: Franz josef. We zaten in een hostel met uitzicht op de gletsjer. Echt mooi! Maandag zijn Jessy, Tanja en ik nog een keer gaan paardrijden. Mijn paard heette Curry haha. We reden door tropisch regenwoud, weilanden en riviertjes. Met uitzicht op de bergen. Beautiful! 's Avonds hebben we met een paar mensen samen gegeten en daarna wijntjes gedronken in de bar.

Dag 13: Vandaag gingen we naar Wanaka. Ik denk dat ik dit een van de mooiste stukjes van NZ vond. Glad gestreken meren, tussen de bergen. De foto's lijken net een ansichtkaart. 's Avonds uit gaan eten, mét uitzicht op het meer en de bergen natuurlijk.

Dag 14: Eerst gekeken naar een paar groepsgenootjes die gingen bungeejumpen! Aaah eng! No way dat ik dat ooit in mijn leven ga doen. Daarna zijn we naar Queenstown gegaan, wat een leuke stad! We hebben bij de mc Donalds gegeten, een kroegentocht gedaan, shotjes gedronken uit theepotten en gedanst tot laat in de nacht. Good life!

Dag 15: Een beetje spijt van de shotjes uit theepotten, want om 8u zaten Jessy en ik en nog wat anderen in de bus naar Milford sound. Dat zijn fjorden aan de kust van NZ. We reden 5 uur, de chauffeur vertelde ons over het landschap en stopte niet meer met praten. In Milford sound hebben we een cruise gedaan. Ondanks de kou en regen was het top! We hebben zelfs dolfijnen gezien! Zooo mooi! Toen we 's avonds terug in Queenstown waren zijn we bij Fergburger gaan eten, duchtige hamburgers!

Dag 16: Jessy ging vandaag naar familie voor een paar dagen, dus ik ben alleen verder gegaan. Gelukkig zaten er mensen in de bus die ik kende, en vooral met Frida en Julia uit Zweden kon ik het goed vinden. We gingen naar mt Cook, de hoogste berg van NZ. We hebben een (korte) wandeling gedaan en daarna gechilld in het hostel. De foto's die gemaakt zijn bij mt Cook lijken ook al nep. Zo mooi zijn ze! Ik hoop dat het binnenkort lukt om de foto's op Facebook te zetten.

Dag 17: Rangitata! Klinkt leuk he. Het was een hostel tussen de weilanden en schapen, en een stuk
van Lord of the rings is daar ook ergens opgenomen. We hebben gewandeld en 's avonds the Hangover gekeken. Gezellig! En ze hadden stapelbedden van 3 verdiepingen, aaah!

Dag 18: Kaikoura. 's Middags wilde ik walvissen gaan spotten, maar door het slechte weer ging het niet door. Balen! We hebben de hele middag gechilld in het hostel en 's avonds cheapass fish & chips gegeten.

Dag 19: Eerst zeehonden gespot bij Kaikoura in de buurt. Echt schattig! Daarna zijn we met de bus naar Picton gereden en vanuit daar met de ferry naar Wellington te gaan. In Wellington heb ik samen met een Nederlandse jongen Nederlands gekookt. Patatten, vlees en groenten ;-) en stiekem wijntjes gedronken in het hostel. Stoer zijn wij.

De volgende dag zaten we om 6.40u al in de bus die van Wellington naar Auckland ging. Rond 15.45u waren we in Taupiri, daar stapte ik af. Ik ben die dinsdag, woensdag en donderdag bij de zus van een vriend van pap en mam geweest, Paulien. Woensdag zijn we naar Wingspan geweest, daar werkt Ineke, de dochter van Paulien. Ik heb een valk en een uiltje vastgehouden, en baby valkjes en baby uiltjes gezien. Echt liefff. Donderdag heeft Paulien me hun boerderij laten zien. Heel mooi om daar te wonen! Misschien ga ik later wel emigreren naar NZ ;-) Het was echt gezellig! Ook heerlijk om even een eigen slaapkamer te hebben. Helaas moest ik donderdag om 15u met de Stray bus mee naar Auckland. En daar was Jessy ook :-) we zijn uit gaan eten omdat het Jessy's laatste avond was. Vrijdag is ze terug gevlogen naar Nederland. Ik ga je missen Jess!

Ik hoop dat jullie nog niet in slaap gevallen zijn want dit is echt mijn langste verhaal ooit.

Vrijdag ben ik naar Brisbane (Australië) gevlogen. Morgen ga ik naar Noosa, en vanuit daar reis ik in 2,5 week naar Cairns. Daarna ga ik naar huis!
Ik ga nog genieten van mijn laatste weken in Australië en ik zie jullie met carnaval, yeah!

See ya! Liefs!

• 03 Februari 2014 - 08:58

Susan:

Wauw Loes wat een avonturen!! Het klinkt echt geweldig! Haha leuke namen kom je daar ook tegen zeg, Tanja, Curry, Julia, haha. ;) Ik vind het echt super fijn om te horen hoe erg je het daar naar je zin hebt! Tot carnaval!! Xxx

• 04 Februari 2014 - 19:12

Geke:

Haa fleur, leuk verhaal en nee ik ben er niet van in slaap gevallen :p haha wel grappig dat je schoenen en eten worden gecontroleerd! geniet er nog van en ik kijk er al naar uit om met jou carnaval te vieren en wijntjes te drinken!!! jeah!!